TL1000S rebuilt

TL1000S en TL1000R only

Moderators: Erik, Jaap

Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2082
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 10:30 pm
Woonplaats: Oudenbosch
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 8:13 pm
Even een nieuw topic geopend met een correcte titel: :mrgreen:

Zo, ik ben begonnen met het nalopen van alle delen van mijn "oude" motor. Deze worden allemaal zo goed mogelijk gemaakt.

Clipons gisterenavond gemaakt. Van beide waren de kunststofpinnen in de schakelunits afgebroken. Daardoor kunnen ze ronddraaien op de clipon. RVS busjes (5mm)gemaakt met M4 draad en in de kunststof delen gemonteerd. Alles schoon en met contactspray ingespoten en weergemonteerd. Zien er weer als nieuw uit.

Vanavond met de stoomreiniger aan de gang gegaan. Eerst de achterbrug (was echt zwart) met remmenreiniger zo goed mogelijk schoon gemaakt en daarna de laatste loodjes met de stoom reiniger. Het resultaat mag er zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ohja, een GROTE TIP: loop de lagers na! Bij mij was er 1 lager met vrijwel geen vet erin gemonteerd met als gevolg dat deze vast geroest zat, de andere bleek nog keurig te zijn. Ik heb al eerder gemerkt (met de SV's ) dat Suzuki ERRUG zuinig is met vet! Kostte me weer een lager! :evil:

Verder wordt al het ijzerwerk, indien mogelijk, vervangen door RVS. Uiteraard gemonteerd met isolatie pasta! :mrgreen:

De bedoeling is om zo minitieus alles aan te pakken. Zal wel effe duren voor we klaar zijn :D Elke keer als ik weer wat klaar heb zal ik proberen een fotootje te posten. Lijkt me een leuk verslag.

Inmiddels zijn we ook aan het bekijken (samen) wat we doen met de kleur. Ik vind deze eigenlijk wel de mooiste kleur:

Afbeelding

Dit is de kleur zoals de TLS in 2001 is geproduceerd. Deze is echter nooit in nederland geleverd want Nimag had destijds genoeg 2000 modellen op voorraad en de productie stopte in 2001. Deze kleur is alleen (voor zover ik kan nagaan) in Amerika/Canada/Australie geleverd. Ook dat is een rede om hier voor te kiezen. Betekend dat ik de kunststof delen moet laten spuiten en dat ik de wielen moet laten poedercoaten. Het is dezelfde kleur als de SV van Carolien. Kleurcode Y2C (candy blue)

Gisteren nog de injectie helemaal schoon gemaakt en de vlinderkleppen goed gangbaar gemaakt. Verder ook nog de steppies schoon gemaakt en gesmeerd. Ik heb hier geen foto's van gemaakt.

Moet nu alleen nog de motor schoonmaken en dan heb ik het wel gehad met delen die ik nog heb. Dan is het wachten tot dat de "nieuwe" motor terug is van de dealer dan kan die uit elkaar!

Wordt vervolgd 8) Marc


Groetjes Marc
Laatst bijgewerkt door f2ride2001 op za feb 08, 2014 6:47 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
GS500 - GS550 - TL1000S - GSF1250SA
Avatar gebruiker
Berichten: 3950
Geregistreerd op: zo nov 26, 2006 9:48 pm
Woonplaats: Almere . . . (N52° 22.764 E5° 11.945)
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 8:47 pm
Hey Marc,

Back in business. Gefeliciteerd met je nieuwe donorfiets! We zullen de progressie weer met interesse volgen.

Groeten vanuit Arabba!

Erik & Janneke
Helemaal "Exclusive"
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2082
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 10:30 pm
Woonplaats: Oudenbosch
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 8:04 pm
Zo vandaag al weer veel gedaan. Hele voorkant eraf. Balhoofd vervangen. Was een beetje slecht geworden, maar ja wat wil, 12 jaar en 40k miles 8)
Inmiddels had de dealer ook al een nieuw voorbandje erop gelegd en de voorvork van nieuwe keerringen en stofkappen voorzien.


Afbeelding

Verder nog een buitenlandse koplamp in de aanbieiding, alleen een beetje stuk. Vandaar dat gerammel in het vooronder 8)

Afbeelding

Afbeelding


Verder zaten er nog tal van andere dingen los of kapot. Zoveel mogelijk vervangen voor onderdelen van mijn oude TLS. Clipons van mijn motor. Na montage bleek dat de gaskabels van de 97er anders zijn daan de 99er. Dus ook maar de injecte kelken vervangen. Ik had ze juist schoongemaakt. Dus ook meten TPS/synchroniseren/afstellen. Leuk werkje met een setje injectie kelken compleet los geweest. :evil: Maar jullie kennen me, inmiddels loopt alles als een zonnetje. Zelf stukken beter dan met de oude kelken! 8)

Na een hele dag pielen zit in ieder geval de voorkant weer netjes in elkaar. Met mijn oude kroonplaat/slot/clipons/ruitjes/teller/remmmen/stuurdemper...... :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Zou nog bijna het nieuwe smoeltje vergeten :twisted:

Afbeelding


Nou de motor begint er weer een beetje op te lijken. Morgen eens kijken of ik de achterkant nog kan doen. Als ik zin heb.... 8)

Marc
Laatst bijgewerkt door f2ride2001 op za feb 08, 2014 6:47 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
GS500 - GS550 - TL1000S - GSF1250SA
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 3792
Geregistreerd op: zo nov 26, 2006 10:33 pm
Woonplaats: Utrecht
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 8:59 pm
goed bezig Marc, en zonder dollen, ik zal 'm lekker rood laten
mocht je ooit nog eens schade hebben kan je altijd nog spuiten
of zitten er nu krassen op ?
Van 200 km per uur naar een foto aan de muur.... oftewel motorloos... maar nu op weg met een triple 698 !

SV CC Lid
Berichten: 155
Geregistreerd op: di dec 18, 2007 9:43 pm
Woonplaats: Lelystad
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 9:34 pm
Die Marc is weer eens heel erg goed bezig :D

Ik vind het echt mooi om te zien hoe deze TL1000S er weer bijstaat. Ik weet nu zeker dat ik van de week mijn TLS ook weer ga wassen en poetsen na het weekelijkse woon/werk ritje
Nu al een hele mooie motor en dan ben je nog niets eens klaar.

Zal meteen een framenummer check uitvoeren zodat we weten waar mijn TLS vandaan komt.

Suc6 morgen en veel plezier.
Eindelijk weer mijn oude liefde terug.......
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 443
Geregistreerd op: zo nov 26, 2006 6:45 pm
Woonplaats: Vlijmen
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 9:39 pm
Nice work. het ziet er naar uit dat het geen winterproject word, maar een nazomerproject. Wow , wat een tempo met rebuilden.
Wat is die tl toch een super opgevoerde sv, zeker in die kleur blauw. :mrgreen:
suzuki sv650s, triumph tiger1050 abs
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2082
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 10:30 pm
Woonplaats: Oudenbosch
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 9:54 pm
AriePraat schreef:goed bezig Marc, en zonder dollen, ik zal 'm lekker rood laten
mocht je ooit nog eens schade hebben kan je altijd nog spuiten
of zitten er nu krassen op ?


Nou, ik heb, zegge en schrijven, 1 echte kras achterop gevonden van ong 3cm. Alle andere zijn kleine krasjes die ik er wel uit kan poetsen. Dus ik denk dat ik hem voorlopig (spaarpotjes is toch leeg :( ) rood laat. Eerst de motor helemaal technisch in orde maken. Das mij wel toevertrouwd. :mrgreen:

Marc
GS500 - GS550 - TL1000S - GSF1250SA
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2082
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 10:30 pm
Woonplaats: Oudenbosch
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 9:55 pm
Rob schreef:Nice work. het ziet er naar uit dat het geen winterproject word, maar een nazomerproject. Wow , wat een tempo met rebuilden.
Wat is die tl toch een super opgevoerde sv, zeker in die kleur blauw. :mrgreen:


Ja, ik kreeg al van Carolien op mijn donder ( terecht!) maar ik kan toch niet zitten vanwege mijn stuitje. Kan ik beter staan sleutelen :mrgreen: Doe ik nog wat nuttigs. En langzaam werken, da ken ik nie 8)

Marc
GS500 - GS550 - TL1000S - GSF1250SA
Avatar gebruiker
Berichten: 269
Geregistreerd op: zo maart 22, 2009 6:50 pm
Woonplaats: Olen (B)
BerichtGeplaatst: za sep 05, 2009 10:10 pm
Potverdomme
je bent weer flink gas aan het geven met de rebuilt :D
Goed bezig 8)
Avatar gebruiker
Berichten: 1186
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 7:57 pm
Woonplaats: Enschede (N52 12.357 E6 58.273)
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 8:08 pm
Goed bezig Marc. HIj/zij ziet er prachtig uit!
Heb je nu je "oude" (= nieuwere) blok in de TL gezet?
R1200RS
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2082
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 10:30 pm
Woonplaats: Oudenbosch
BerichtGeplaatst: di sep 08, 2009 9:13 pm
Jan van der Meij schreef:Goed bezig Marc. HIj/zij ziet er prachtig uit!
Heb je nu je "oude" (= nieuwere) blok in de TL gezet?


Nee, dat moet nog gebeuren samen met nieuwe achterbrug, onderkant van de buddy (dat grote zwarte plastic deel waar je kenteken aan hangt, die zit nu vol rare gaten??) en de bitubo achterdemper. In weze is alleen de voorkant klaar. De motor lepel je echt niet effe er alleen in. Ik wil ook nog het hele frame, na demontage van de oude motor, schoonmaken zodat je een schone motor in een schoon frame zet. Als dat gedaan is dan zijn we al een heel stuk verder. Dan zou het zo ongeveer bijna als een "nieuwe" motor eruit gaan zien.

Ohja voor ik het vergeet, mijn radiateur is nu naar een specialist om hem te laten richten. Was een beetje zo krom als een hoepel :( maar niet lek :)

Dus als die terug is dan gaan we de zaak eens plannen. Maak nog wel een zwik foto's als het zover is.

Groeten Marc
GS500 - GS550 - TL1000S - GSF1250SA
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2082
Geregistreerd op: do nov 09, 2006 10:30 pm
Woonplaats: Oudenbosch
BerichtGeplaatst: wo sep 16, 2009 9:31 pm
Zo, afgelopen weekend weer e.e.a. gedaan. als eerste de schuur opgeruimd en om daarna mijn werkplek eens op te ruimen. Dan de SV nog voorzien van nieuwe veertje (zie SV/TL techniek!)

Een kijkje in mijn "keuken"

Afbeelding

Zaterdag ook mijn radiateur weer mogen ontvangen. Deze heb ik laten opknappen bij Hartgers radiateuren in Zutphen. Een echte aanrader. Hij heeft mijn radiateur weer in model gebracht en keurig netjes schoongemaakt en zwart gespoten. Nog even op druk getest of ie lek was en dat was ie gelukkig niet. Hele reparatie incl verzendkosten terug kostte mij 40 EURO. :) Binnen een week terug. :D Ben blij dat er nog zulke vakmensen zijn!

Afbeelding

Zondag de hele ochtend met een schuurpapiertje mijn uitlaten schoon geschuurd. Lekker werkje :( Wel fijn als je dit kunt doen onder de terras afkapping terwijl het buiten regent. :D Gezien dat de uitlaat toch nog even het betonblok geraakt heeft. Gelukkig maar een heel klein stukkie.

Afbeelding

Meteen ook met lange bouten bevestigingen gemaakt zodat ik de uitlaat beter kan hanteren tijdens het spuiten.

Afbeelding

Overigens het viel met op dat er in deze uitlaat een plaats is voorzien voor een lamda sonde! Keurig vlak en de correct diameter en hoek!

Afbeelding

Na het schuren, goed schoonmaken en spuiten zien ze er zo uit:

Afbeelding

Daarna nog een lekker werkje :( Jiffy helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gesmeerd en weer in elkaar. Zo zag hij dus eruit toen ie nieuw was!

Afbeelding

Zoveel mogelijk worden de onderdelen weer zo goed als mogelijk nieuw gemaakt. Verder zijn alle overige delen (zoals uitlaatpakkingen etc) nu binnen en kan ik de ombouw van de motor gaan plannen!

Wordt vervogld.

Marc
Laatst bijgewerkt door f2ride2001 op za feb 08, 2014 6:48 pm, in het totaal 1 keer bewerkt
GS500 - GS550 - TL1000S - GSF1250SA
Avatar gebruiker
SV CC Lid
Berichten: 2166
Geregistreerd op: do sep 11, 2008 3:06 pm
Woonplaats: Drachten
BerichtGeplaatst: wo sep 16, 2009 9:38 pm
Mooi werk, dat sleutelen... :heppydepeppy:
Previously know as SuperSV650
Avatar gebruiker
Berichten: 3950
Geregistreerd op: zo nov 26, 2006 9:48 pm
Woonplaats: Almere . . . (N52° 22.764 E5° 11.945)
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2009 12:18 am
SuperSV650 schreef:Mooi werk, dat sleutelen... :heppydepeppy:


Ik vind het ook knap, ben alleen bang dat je hele vieze handen krijgt..... :roll:
Helemaal "Exclusive"
Avatar gebruiker
Berichten: 2683
Geregistreerd op: ma dec 25, 2006 2:26 pm
Woonplaats: O - Fryslân
BerichtGeplaatst: do sep 17, 2009 7:54 am
Erik schreef:
Ik vind het ook knap, ben alleen bang dat je hele vieze handen krijgt..... :roll:

Nou en, .................. hij heeft al twee kinderen :wtf:
Dus Carolien zit niet meer zo fanatiek op hem te wachten :lol:
La Dolce Vita Mijn motto: "Altijd blijven lachen !!
Iedere kwestie
heeft 2 meningen.
De verkeerde
en die van mij.
Volgende

Keer terug naar Alles over de TL1000S en TL1000R

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast